понеділок, 16 травня 2022 р.

7 клас

 16.05.2022 

Українська  література 

Тема уроку:А.Малишко. «Стежина» («Чому, сказати, й сам не знаю...»). Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.

Матеріал уроку

Наш сьогоднішній урок - урок нової зустрічі з пісенною творчістю поета - лірика А.Малишка, який прожив своє життя під девізом: «Я серце й душу в пісню переллю».

Пісенність - це одна з найголовніших і найдорогоцінніших прикмет усієї поезії Малишка. Упродовж усього життя і завжди з великим бажанням він працював як пісняр. Ніжною блакитною стрічкою вплелася Малишкова пісня у розмаїття пісень українського народу.

«Народження людини, - говорив Малишко, - пов’язане з піснею. Перше кохання дівчини, щастя любові і гірка розлука - в пісні. Шахтар і сталевар, воїн і політик, філософ і митець, лікар і вчитель свої радості, болі, надії, всю душу вливають в пісні. Воїн, ідучи в похід, бере три речі: зброю, хліб і пісню. Зброя для боїв, хліб для життя, пісня, як душа Батьківщини». 

Прослухайте  поезію за покликанням:https://www.youtube.com/watch?v=f0iYUD0Iflk

*     Розповідь про історію написання твору

Кожна з пісень Малишка - Дивовижна перлина, яка з часом не втратила своєї актуальності. Цікава історія і у пісні « Стежина», музику до якої було створено через декілька років після смерті Андрія Малишка.

Платону Майбороді замовили написати музику до художнього фільму «Абітурієнтка». Ось тоді і згадав композитор про вірш Малишка «Чому, сказати, сам не знаю». Цікаво, що поет цей твір подарував своєму другу Майбороді, а той написав до неї чудову мелодію, дав назву новій пісні «Стежина».

Йшов 1969 рік, поет дуже захворів. І найбільшим проханням тоді було принести до лікарні цвіт яблуні. За дев’ять днів до смерті поет залишив уявно лікарняну палату і полинув до сільської хати, став босоніж на стежину і вийняв зі свого серця слова цієї пісні. Саме вона стала його лебединою піснею. Поет пішов із життя, але не з серця людського.

*     Поміркуйте  над питаннями:

1.      Які емоції та почуття виникли у вас при прослуховуванні пісні?

2.      Поясніть назву пісні.

3.      Які слова – синоніми можна дібрати до назви, які з них, на вашу думку, будуть найбільш вдалими?

4.      Якою постає у вірша батьківщина ліричного героя?

5.      Чим стала стежина для поета?

6.      Що відчуває автор, згадуючи стежину свого життя?

7.      А чи є у вашому серці найдорожча стежина? Як би ви про неї висловилися?

8.      Поясніть різницю між словами « стежина» та «шлях». Чи у кожної людини є свій життєвий шлях?

9.      Про який життєвий шлях мрієте ви?

10. Чому «стежина» А.Малишка «кудись пішла, не поверта»?

*     Ідейно-тематичний аналіз поезії

Тема: згадування поета про стежину в рідному краю, до рідної домівки.

Ідея: уславлення любові, чуйності, щирості до місця, де народився, зробив перші кроки і вирушив по стежині життя.

Основна думка: кожна людина зажди пам’ятатиме батьківську хату і ніколи не забуде стежину до неї.

Жанр: пісня.

Композиція:

Твір складається з чотирьох куплетів по чотири рядки. Кожне слово, речення, строфа так емоційно навантажені, таку глибоку думку збуджують у читача, так окрилюють душу, що ані слова, ані віршованого рядка чи інтонації замінити не можна. На глибокі роздуми спонукає цей так просто й майстерно скомпонований вірш. Поезія — внутрішній монолог ліричного героя. 

*     Випишіть з тексту пісні образи - символи, поясніть їх смислове 

*     Підсумок 

Стежина… Кожен пов’язує її з чимось своїм, дуже важливим. Кожен її пам’ятає – чи ту, по якій ступав перші кроки, чи ту, по якій ідеш щодня. Вона у кожного своя. І цю стежину треба пройти так, щоб, озирнувшись назад, не соромно було за пройдений шлях. Ця стежка веде кожного у широкий світ. До неї можна повернутися тільки у спогадах, бо дитинство не повертається.

Тож нехай ваша стежина буде світлою і рівною, і незмінним залишається почуття вдячності рідному дому, отчому порогу.

Немає коментарів:

Дописати коментар