16.05.2022
Українська література
Тема уроку:А.Малишко. «Стежина» («Чому, сказати, й сам не знаю...»). Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.
Матеріал уроку
Наш сьогоднішній урок - урок нової зустрічі з пісенною творчістю поета - лірика А.Малишка, який прожив своє життя під девізом: «Я серце й душу в пісню переллю».
Пісенність - це одна з найголовніших і найдорогоцінніших прикмет усієї
поезії Малишка. Упродовж усього життя і завжди з великим бажанням він працював
як пісняр. Ніжною блакитною стрічкою вплелася Малишкова пісня у розмаїття
пісень українського народу.
«Народження людини, - говорив Малишко, - пов’язане з піснею. Перше кохання дівчини, щастя любові і гірка розлука - в пісні. Шахтар і сталевар, воїн і політик, філософ і митець, лікар і вчитель свої радості, болі, надії, всю душу вливають в пісні. Воїн, ідучи в похід, бере три речі: зброю, хліб і пісню. Зброя для боїв, хліб для життя, пісня, як душа Батьківщини».
Прослухайте поезію за покликанням:https://www.youtube.com/watch?v=f0iYUD0Iflk
Розповідь про історію написання твору
Кожна з пісень Малишка - Дивовижна перлина, яка з часом не втратила своєї
актуальності. Цікава історія і у пісні « Стежина», музику до якої було створено
через декілька років після смерті Андрія Малишка.
Платону Майбороді замовили написати музику до художнього фільму «Абітурієнтка».
Ось тоді і згадав композитор про вірш Малишка «Чому, сказати, сам не знаю». Цікаво,
що поет цей твір подарував своєму другу Майбороді, а той написав до неї чудову
мелодію, дав назву новій пісні «Стежина».
Йшов 1969 рік, поет дуже захворів. І найбільшим проханням тоді було
принести до лікарні цвіт яблуні. За дев’ять днів до смерті поет залишив уявно
лікарняну палату і полинув до сільської хати, став босоніж на стежину і вийняв
зі свого серця слова цієї пісні. Саме вона стала його лебединою піснею. Поет
пішов із життя, але не з серця людського.
Поміркуйте над питаннями:
1.
Які емоції та почуття виникли у вас при
прослуховуванні пісні?
2.
Поясніть назву пісні.
3.
Які слова – синоніми можна дібрати до
назви, які з них, на вашу думку, будуть найбільш вдалими?
4.
Якою постає у вірша батьківщина
ліричного героя?
5.
Чим стала стежина для поета?
6.
Що відчуває автор, згадуючи стежину
свого життя?
7.
А чи є у вашому серці найдорожча стежина?
Як би ви про неї висловилися?
8.
Поясніть різницю між словами « стежина»
та «шлях». Чи у кожної людини є свій життєвий шлях?
9.
Про який життєвий шлях мрієте ви?
10. Чому
«стежина» А.Малишка «кудись пішла, не поверта»?
Ідейно-тематичний аналіз поезії
Тема:
згадування поета про стежину в рідному краю, до рідної домівки.
Ідея:
уславлення любові, чуйності, щирості до місця, де народився, зробив перші кроки
і вирушив по стежині життя.
Основна думка:
кожна людина зажди пам’ятатиме батьківську хату і ніколи не забуде стежину до
неї.
Жанр: пісня.
Композиція:
Твір складається з чотирьох куплетів
по чотири рядки. Кожне слово, речення, строфа так емоційно навантажені,
таку глибоку думку збуджують у читача, так окрилюють душу, що ані слова, ані
віршованого рядка чи інтонації замінити не можна. На глибокі роздуми спонукає цей так
просто й майстерно скомпонований вірш. Поезія — внутрішній монолог ліричного героя.
Випишіть
з тексту пісні образи - символи, поясніть їх смислове
Підсумок
Стежина… Кожен пов’язує
її з чимось своїм, дуже важливим. Кожен її пам’ятає – чи ту, по якій
ступав перші кроки, чи ту, по якій ідеш щодня. Вона у кожного своя. І цю
стежину треба пройти так, щоб, озирнувшись назад, не соромно було за пройдений
шлях. Ця стежка веде кожного у широкий світ. До неї можна повернутися тільки у
спогадах, бо дитинство не повертається.
Тож нехай ваша стежина буде світлою і рівною, і незмінним залишається
почуття вдячності рідному дому, отчому порогу.
Немає коментарів:
Дописати коментар