06.05.2022
Українська література
Тема уроку: СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. (на шляху до нового відродження). З’ява нового літературного покоління. Найвагоміші здобутки сучасної літератури.
Шановні учні.
У звязку з тим, що прозвучав сигнал "Тривога"опрацюйте матеріал самостійно
Матеріал до уроку
Нам у спадок
передали величезне багатство – мову та літературу – «духовний заповіт одного
покоління іншому».
Українська література межі ХХ і ХХІ століть дуже цікава й неоднозначна: оригінальна й традиційна, лірична й епатажна, акцентована на змісті й формалістська. Ця література твориться саме тепер, і ми , певним чином, є свідками її народження. Нове покоління поетів і письменників прагне подивитися на навколишній світ по-новому, а не під кутом методу «соцреалізму». Незалежна Українська держава відкрила перед літературою і нові можливості, і нову її сторінку. Література, як і все державне життя, позбулося0 ідеологічно-партійного диктату, ставши абсолютно вільною у виборі тем , образів і способів їх трактування. Ідейно-художнє її багатство стимулювало тематичну, жанрово-стильову, концептуальну різноманітність.
Характерною
прикметою літературного життя кінця ХХ – початку ХХІ століття є те , що у ньому
беруть участь представники різних поколінь, різних стильових течій, отже, в
ідейно-тематичному, жанрово-стильовому й емоційно-інтонаційному виявах
література останніх років строката й різнобарвна.
Якщо
представники старшого покоління (тобто ті , хто забезпечував літературі
відповідну духовну висоту і в 60-ті , і в застійні 70-80-ті роки: Л. Костенко,
І. Драч, Д. Павличко, Б. Олійник, П. Загребельний, Р. Іваничук, В. Шевчук та
інші) в цілому тяжіють до традиційної , об’єктивно реалістичної манери письма,
до осмислення передусім проблем історичної пам’яті , морально-духовного зв’язку
часів, національних святинь і традицій, то «молодші» (В. Кордун, І. Римарук ,
В. Герасим’юк, Г. Пагутяк, І. Малкович, О. Забужко , Ю. Андрухович, Є.
Пашковський , О. Лишега, В. Діброва) й зовсім молоді ( В. Кокотюха, І.
Ципердюк, С. Жадан, О. Ульяненко, С. Процюк, І. Андрусяк, І. Карпа, Любко
Дереш) вдаються до експериментаторських пошуків, критики застарілих кенонів,
нетрафаретності, гостро реагуючи на досьогочасні тематичні табу тощо.
Прикметно, що як і в 20-ті роки, молодше покоління групується в творчі гурти ,
об’єднані однаковим розумінням сутності та завдань літератури , а також спільністю
творчої манери , художніх пошуків. Утворилися різні асоціації та об’єднання
молодих: «Бу-Ба-Бу», « ЛуГоСад», «Пропала грамота», «Нова
література» , «Пси Святого Юра», «Нова
дегенерація».
Молодших
приваблюють неоавангардистські та постмодерністські віяння, що знайшли свій
вияв і в творчості тих , хто прийшов у літературу в середині 80-х – 90-х років
ХХ століття. Сучасна літературно-мистецька ситуація нагадує літературну
дискусію 20-х років ХХ століття. Адже ставляться суголосні тій добі питання: що
таке література сьогодні, яка її місія в житті суспільства, окремої людини,
якими повинні бути її ідейно-естетичні орієнтири?
Ознакою
нового часу є поява творів , які замовчувалися, заборонялися у застійні часи, видаються твори «з шухляди», класичні зразки літератури. Проза 90-х років вражає
оголеною правдивістю, зацікавлює невідомим фактажем, новизною ситуації та образів.
За
географічним принципом можна виокремити київську-житомирську (В.Шевчук, В.
Медвідь, Є. Пашковський, О. Ульяненко, Б. Жолдак, О. Жовна, Л.Пономаренко, Є.
Кононенко, О. Забужко, В. Діброва) та галицько-станіславську (Ю.Андрухович, Ю.
Винничук, Ю. Іздрик). Самобутньо виокреслюється й жіноча проза (О. Забужко, Є. Кононенко, В. Мастєрова, Л. Пономаренко та інші ).
Домашнє завдання.
Вірш напам'ять . Знати конспект
Немає коментарів:
Дописати коментар