18.05.2022
Українська література
Тема уроку: Проза, есеїстика: Г.Пагутяк («Потрапити в сад», «Коса»),
В.Діброва («Андріївський узвіз»), Я.Мельник («Далекий простір»).
Увійдіть за покликанням:https://meet.google.com/ngh-fjgy-usz-
Матеріал уроку
Перегляньте буктрейлер до оповідання Г. Пагутяк "Потрапити в сад" за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=cODR7GtLUKg
Галина Пагутяк «Косар» аналіз твору
Жанр: оповідання.
Літературний рід: епос.
Тема: Очищення села від бур’яну косарем Ігорком та головою сільради Юрківною.
Ідея: Порятунок світу починається з найменшого і залежить від кожного.
Проблематика:
Фізичний занепад села:
виїзд селян закордон на заробітки через відсутність роботи вдома;
переїзд з села в місто в пошуках кращого життя;
вулиці й кладовища заростають бур’янами, покинуті будинки розвалюються.
Занепад людської душі:
Байдужість селян, що залишились, до своєї долі життя села;
Порушення закону (крадіжки, виготовлення самогону) сприймається як звичайна справа;
Зміщення норм моралі (пияцтво, позашлюбні стосунки, плітки вважаються новою нормою).
Внутрішня боротьба людської душі між звичним (але іноді згубним) і новим (але цілющим і життєдайним);
Проблема страху й сміливості (почати щось нове, виділитись з-поміж інших, взяти на себе відповідальність);
Зв’язок теперішнього з минулим (пам’ять народу сприяє продовженню його життя, дарує можливість майбутнього);
Єдність та розрізненість (коли люди поодинці, то село занепадає; коли герої об’єднуються – це позитивно впливає на їхнє життя).
Головні герої:
Юрківна – «голова сільради, або війтиха, як колись би сказали, немолода жінка, важка тілом, але спритна думками»; «Жила сама. Чоловік умер два роки тому, звільнивши її від своїх запоїв і побоїв, син був на заробітках у Чехії разом з жінкою, складав гроші на квартиру в місті». Саме вона зрозуміла, що «село скочується у прірву». Вона одна з небагатьох, хто на подвір’ї, в саду і за плотом косила сама, бо більшість селян і того не робила. Щоб відродити село, Юрківна попросила декількох молодиків покосити в селі траву. З трьох зголосився лише Ігорко.
Ігорко – «не був скінченим пияком, додому до себе не пускав пити, однак міг напитися часом»; «ходив то дрова рубати, то помагати при будові». Він жив разом з старенькою матір’ю, а «довкола їх хати з трьох боків пустка, оповита диким виноградом, з якого стирчать комини розвалених хат». З Юрківною його об’єднувало те, що в його очах «був той самий біль самотності і неприкаяності, що і в неї». Він узявся рятувати світ косою і не зупинився на одному селі.
Ігоркова мама – «мала склероз, заговорювалася. Вже давно не виходила далі, ніж подвір’я, і ніхто до неї не навідувався». Вночі вона прокинулась і попросила сина «йти спасати світ», через що Ігорко й зголосився взятись за косу.
Анелька – сусідка Ігорка; «самогонщиця, гонить труйку, що Михайло Прокоповичів вмер від її горівки (…), податки два роки не платила». Посадила кукурудзу впритул до Ігоркового дому, так, що вона «світ заступила». З того, що потрібно спочатку зітнути кукурудзу й почав Ігорко.
Сюжет:
Експозиція – розповідь про занепад села.
Зав’язка – Ігорко зголошується косити траву.
Розвиток дії – Ігорко косить траву в усьому селі, селяни це помічають.
Кульмінація – нове хрещення коси кров’ю Юрківни й Ігорка.
Розв’язка – Ігорко пішов косити в інші села.
Володимир Діброва «Андріївський узвіз» аналіз (паспорт) твору
Рік написання: 2007
Жанр: роман
Літературний рід: епос
Тема: Переосмислення життя головним героєм унаслідок інсульту під час прогулянки Андріївським узвозом.
Ідея: Життєва доля визначена наперед і змінити прожите неможливо, але варто переосмислити його заради майбутнього.
Проблематика:
- Визначення життєвої долі, яку не можна змінити (усвідомлення головного героя наприкінці роману);
- Переосмислення життя у критичній ситуації (подорож головного героя «зупинками» свого життя);
- Стосунки батьків і дітей (головний герой, його дружина й донька; головний герой зі своїми батьками);
- Повторення життєвої долі батьків дітьми, попри намагання не робити цього (головний герой повторив стосунки власних батьків у своїй сім’ї, згодом те саме зробила і його донька);
- Стосунки чоловіка й жінки (кохання, зради, прийняття, прощення, вірність і невірність);
- Чоловіча самореалізація на роботі (кар’єрна драбина, підйоми і спуски, зв’язки на роботі, які допомагають чи шкодять);
- Чоловіча самореалізація в особистому житті (стосунки з дружиною, донькою, коханкою);
- Творчість і неможливість її виразити (несприйняття творчості головного героя його сучасниками);
- Заперечення творчості як сфери людської самореалізації (знецінення важливості творчості батьками головного героя);
- Знецінення життя окремої людини (погрози, стеження, збирання компромату);
- Колективізація і взаємозалежність людей як проблема (зв’язки, які мають забезпечити добробут кожного, відсутність зв’язків – ознака приреченості на невдачу);
- Марність боротьби людини проти системи (головний герой стає одним з коліщаток великого механізму);
-- Гніт епохи й історичного періоду на життя людини (прожити життя без залежності від умов зовнішнього світу неможливо).
Головні герої:
Чоловік (він же студент і хлопчик Андрюша) – проректор, проживає своє життя знову після інсульту, який він отримав, прогулюючись Андріївським узвозом. Переосмислює все, що з ним відбулось і розуміє, що інакше бути не могло.
Дружина – переживає за доньку й чоловіка, знає про його зради.
Донька – залишає свого чоловіка-поета за ради іншого поета, переїздить до нього в село, вагітніє.
Інші герої:
Коханка чоловіка – була його колегою по кафедрі, вони зустрічалися декілька років, а згодом вона покинула його, бо має вийти заміж за директора іноземної фірми, у якій тепер працює.
Ректор – виїздить закордон, а потім повертається, що не дає гол. герою зайняти його місце.
Його дружина (Мати-Заступниця) – влаштовує усі справи в навчальному закладі; щоб вирішити щось, потрібно спочатку звернутись до неї, а не до ректора.
Товариш студентських років – підтримує творчість гол. героя, згодом бачиться з ним на новій квартирі.
Батьки головного героя – занадто опікають хлопчика, сваряться і розлучаються згодом.
Композиція
Роман складається з семи розділів. Сюжет роману розгортається у зворотному порядку – спочатку теперішні події, а потім відбувається екскурс в минуле героя. Історія має обрамлення – власне теперішні події на початку і в кінці роману:
Перегляньте презентацію книги Я.Мельника "Далекий простір" за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=Eq7n5JRg58Y
Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника. Підготуватися до контрольної роботи з теми "Л.Костенко, В.Стус. Сучасна українська література"
Немає коментарів:
Дописати коментар