четвер, 3 листопада 2022 р.

8 клас українська література 04.11.22

 4 листопада  2022

Тема уроку:   Мотив гармонійного єднання  людини з природою в поезії Лесі Українки"Хотіла б я піснею стати..."

Мета: опрацьовувати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов'язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір.

Матеріал до уроку

Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.

   Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».

1.   Виразне читання твору. (Прочитайте вірш)

2.   Аналіз поезії.

Подумайте над  питаннями:

        Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?

        Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?

        Яке значення мала пісня в житті письменниці?

        Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?

        Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?

        Як даний твір поетеси пов’язаний з її життям?

        Опишіть море, застосовуючи текст поезії («Хвилі прозорі», «море хибне, гучне»). Про що це свідчить?

-—Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?

        Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?

        Які враження на вас справила ця поезія Лесі Українки?


3.   Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому

світі.

4.   Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.


5.   Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.


6.   Жанр: лірична сповідь.


7.             Художні особливості поезії

Епітети: «ясна хвилина, «ясні зорі”», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне»,         «щастя таємне»;

Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії»

Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»;

Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».


Примітка. Аналіз запишіть у зошит


  Виконайте тестові завдання


1. Леся Українка виявила бажання стати:

а)   легендою;  б)   піснею;  в)   казкою;    г)   мудрою порадою.


2.      Поетеса прагне:

а)   возвеличиш красу на землі;   б)   бути корисною суспільству;

в)   вільно по світу літати;           г)   порозумітися з природою.


3.      Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору

а)   ясний;    б)   гучніший;    в)   прозорий;    г)   вільний.

 

4.      Спів героїні поезії можна буде почути:

а)   на хвилях людських;               б)   на узбережжі моря;

в)   під зорями небесними;             г)   серед ланів широких.

 

5.      Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони:

а)   ясні і гучні;     б)   крилаті й вільні;       в)   щирі й благородні;        г)   чисті й прозорі.

 

6.      Вітер у творі розносив:

а)   пісню поетеси;     б)   бризки морські;       в)   пахощі квітів;        г)   луну.


7.      Щастя у поетеси:

а)   чарівне       б)   таємне      в)   приховане;           г)   здобуте в боротьбі.

 

8.      Одним із бажань ліричної героїні було:

а)   піднятися на гору високу;          б)   буяти над морем;

в)   віднайти квітку щастя;               г)   насолоджуватися красою квітів.

 

9.      На думку М. Євшана, пісня для Лесі Українки:

а)   потреба душі;          б)   завзятість під час роботи;

в)   вияв артистизму;     г)   вміння довести свою обдарованість.

 

10.          Художній засіб, який допомагає Лесі Українки в поезії виявити свої почуття, ставши піснею:

а)   порівняння;     б)   епітет;     в)   метафора;           г)   повторення.


11.      Спів поетеси під зорями буде:

а)   дзвінким:             б)   гучним;         в)   знайомим;          г)   тривалим.

 

12.      Якими в поезії зображені хвилі морські?

а)   Каламутними;   б)   високими;     в)   прозорими;      г)   сяючими.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

    Домашнє завдання

Вивчити поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» напам’ять, прочитати твір «Давня казка».


Немає коментарів:

Дописати коментар