4 листопада 2022
Тема уроку: Мотив гармонійного єднання людини з природою в поезії Лесі Українки"Хотіла б я піснею стати..."
Мета: опрацьовувати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов'язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір.
Матеріал до уроку
Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
1. Виразне читання твору. (Прочитайте вірш)
Подумайте над питаннями:
—
Чому
поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
—
Про яку
ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?
—
Яке
значення мала пісня в житті письменниці?
—
Чим
пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
—
Який
епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?
—
Як даний
твір поетеси пов’язаний з її життям?
—
Опишіть
море, застосовуючи текст поезії («Хвилі прозорі», «море хибне, гучне»). Про що
це свідчить?
-—Яким настроєм
пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
—
Чи можна,
на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?
—
Які
враження на вас справила ця поезія Лесі Українки?
3. Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею,
яка була б відомою в усьому
світі.
4. Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
5. Основна
думка: пісня допомагає
кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.
6. Жанр: лірична сповідь.
Епітети: «ясна хвилина, «ясні зорі”», «спів дзвінкий»,
«хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;
Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на
хвилі», «лунами мрії»
Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне»,
«мої...», «моє...»;
Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море
гучне».
Примітка. Аналіз запишіть у зошит
Виконайте тестові завдання
1. Леся Українка виявила
бажання стати:
а) легендою; б) піснею; в) казкою; г) мудрою порадою.
а) возвеличиш красу на землі; б) бути корисною суспільству;
в) вільно по світу літати; г) порозумітися з природою.
3. Який прикметник-характеристика найчастіше використаний
авторкою твору
а) ясний; б) гучніший; в) прозорий; г) вільний.
4. Спів
героїні поезії можна буде почути:
а) на хвилях людських; б) на узбережжі моря;
в) під зорями небесними; г) серед ланів широких.
5. Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони:
а) ясні і гучні; б) крилаті й вільні; в) щирі й благородні; г) чисті й прозорі.
6. Вітер у творі розносив:
а) пісню поетеси; б) бризки морські; в) пахощі квітів; г) луну.
7. Щастя у поетеси:
а) чарівне б) таємне в) приховане; г) здобуте в боротьбі.
8. Одним із бажань ліричної героїні було:
а) піднятися на гору високу; б) буяти над морем;
в) віднайти квітку щастя; г) насолоджуватися красою квітів.
9. На думку М. Євшана, пісня для Лесі Українки:
а) потреба душі; б) завзятість під час роботи;
в) вияв артистизму; г) вміння довести свою обдарованість.
10.
Художній
засіб, який допомагає Лесі Українки в поезії виявити свої почуття, ставши
піснею:
а) порівняння; б) епітет; в) метафора; г) повторення.
11. Спів поетеси під зорями буде:
а) дзвінким: б) гучним; в) знайомим; г) тривалим.
12. Якими в поезії зображені хвилі морські?
а) Каламутними; б) високими; в) прозорими; г) сяючими.
Примітка. За
кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
Домашнє завдання
Вивчити поезію Лесі Українки «Хотіла б я
піснею стати» напам’ять, прочитати твір «Давня казка».
Немає коментарів:
Дописати коментар