12 січня 2023 9.00
Тема уроку: Євген
Маланюк.«Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів...». Художнє осмислення
героїчної і трагічної історії України, оптимістичний висновок про її майбутнє в
поезії «Уривок з поеми». Її актуальність, символічність назви. «Напис на книзі
віршів...»–ліричний роздум про призначення поезії, важливістьмісії поета
закарбувати свій час для нащадків
Увійдіть за покликанням:https://meet.google.com/efh-jywy-kxh
Матеріал до уроку
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ·
1. Серед когорти
першорядних поетичних талантів,
що сформувалися в умовах української еміграції
міжвоєнного двадцятиріччя, роль лідера випала Є. Маланюкові. Він був
виразником настроїв цілого
покоління, яке після поразки змагань
за Українську державу
змушене було пережити важкий
«ісход» з рідної
землі, але зуміло
не розчинитися в чужоземному середовищі,
не втратити національної ідентичності,
навпаки, почало творити
в еміграції національну культуру,
моделюючи узагальнений образ батьківщини
в її історичному,
етнокультурному, психологічному вимірах, утверджувати її своєрідний
метод як «українську мрію». «Поет боротьби й вселюдських ідеалів»
(літературознавець М. Неврлий), він є одним із найзначніших поетів ХХ століття
загалом.Висока оцінка творчості Є. Маланюка цілком виправдана. Він
майстер. Глибокодумний і самобутній. У доброму розумінні класицист, сповнений
духу новаторства. А
передусім —мислитель —гуманіст,
джерела творчості, характер,
доля якого визначалися основами
буття народу, органічною спорідненістю з життям нації
Центральною
темою всієї творчості
Є. Маланюка була Україна. Любов до Батьківщини, жодного
разу не зрадивши, проніс поет через усе життя, усі довгі роки еміграції, нею
жив, нею дихав, нею марив.У поетичних рядках Є. Маланюка образ України
розкривався в різних контрастних значеннях: одночасно почуттям любові та
ненависті, надії та розпуки. Поет не міг пробачити своїй, найдорожчій у
світі, Батьківщині малодушності,
небажання стати державною нацією,
зрадництва власним інтересам, рабської покори
завойовникам.Велика синівська любов спонукала його дивитися правді у вічі, хоч би якою
гіркою вона не
була. Щоб зрушити національну свідомість, варто не лише
підносити позитивне в історичному досвіді, а й мати мужність вказати на
потворне й ганебне в історії.
У багатьох віршах
поет відмовляється назвати
Україну матір'ю, натомість вважає її «повією ханів і царів».Літературознавець
М. Неврлий писав: «Любити і ненавидіти Батьківщину дано геніям. Так
немилосердно картати Україну міг лише той, хто був готовий віддати за неї своє
життя».
Робота над поезією «Уривок з поеми»
Прочитання поезії .
Прослухати «Уривка з
поеми» в сучасній музичній обробці. Міха та реп-гурт «Апокриф» за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=20A9MHq06Yw
Словникова робота
Рокотати—1. Утворювати розкотисті монотонні звуки, рокіт. 2.
Лунати, звучати (про рокітливі звуки).
Криця—1. Те саме, що сталь. 2. Шматок неочищеного від різних
домішок заліза пористої будови, який утворюється під час виплавляння сталі з
руди або чавуну. 3. Те саме, що кресало.
Прерія —рівнинна
місцевість у Північній
Америці з трав'янистою рослинністю
степового типу. Степовий ландшафт, що нагадує таку місцевість
Синюха—річка в Україні,
в межах Новоархангельського і Вільшанського районів
Кіровоградської області та Первомайського району Миколаївської
області. Ліва притока Південного Бугу (басейн Чорного моря).
Паралітик—людина, хвора на параліч.
Гураґан—буря,
буревій, (з вихорем)
шуря-буря, смерч, тайфун.
Західний
Буг—річка в Україні,
Білорусі та Польщі
(де називається просто Буг), ліва притока Нарева (басейн Вісли).
Ідейно-художній аналіз
▼ Яким постає образ
ліричного героя
із перших
рядків поезії?
(Це справжній українець, який знає історію свого народу, якому
болить сучасне, тому
і в своїх
переконаннях він «закохавсь в
гучних віках» і «...волю полюбив державну»)
▼ Про які історичні
події Є. Маланюк згадує, називаючи
імена та прізвища постатей, пов'язаних з ними?
(Згадуючи Богдана
Хмельницького, Мазепу,
Гонту, Залізняка, автор намагається осмислити героїчні і
трагічні сторінки історії народу. Мотив боротьби за державність України
присутній майже в кожній строфі
▼ Прокоментуйте бачення причин поразки державності України через художнє слово
автора поезії. (Є.
Маланюк вдається до екскурсу в минуле і згадує різні історичні часи, які
позначилися важливими випробуваннями для українського народу. Звинувачуючи
«міцних поплічників Богдана», «тих
отаманів курінних», автор подає образ
скривавленого обличчя(муки),
що асоціюється зі
станом тодішньої України)
▼ Ким захоплюється автор вірша? (Є. Маланюк симпатизує тим,
кому не байдужа доля України,
«чия залізна
голова /І з-під катівської
сокири / Жбурляла
в чернь такі слова, / Що їй мороз ішов за
шкіру», «й чия упевнена рука / Зміцняла сивого Мазепу/». Простежується
ідея самопожертви, відданості Батьківщині. Незважаючи на те, що
«... в батуринськім огні / Держава рухнула.../»,
до боротьби стали
«Залізняка майбутні діти». Автор
на стороні сильних
духом, бо ж «Вони лишилися, як криця!/ І жадний примус,
жадне зло / Їх не примусило скориться!»)
▼ З якою метою
поет згадує
рядки «Заповіту»
Т. Шевченка?
▼ Яким є ставлення
ліричного героя
до Батьківщини?
(Попри все ліричний герой любить рідну
землю, «Бо ж там тече козацький Буг ...», «...там весен вербний пух / І дух
землі —з дитинства нюхав»)
▼ Яка ідея поезії?
(Автор засуджує
загарбницьку, нищівну
політику ворогів,
які посягають
на Державність
країни «як не калічила Москва, / Не спокушав її
розгон той.». Автор спонукає критично оцінити минуле і сучасне, тому ворогів
він попереджає, що «Не паралітик і не лірник / Народ мій» і «в гураган
подій/ жбурне тобою
ще невірний». Він передбачає, що
випробування для народу
будуть: «Ще засилатимеш, на жаль,
/ До Києва послів московських», але знищити
український народ як
націю, Україну як
державу ворогові не вдасться,
бо «... по
паркету наших заль /
Ступати лаптю буде сковзько»)
▼ У чому актуальність
твору? Прокоментуйте символічність назви.
Робота над поезією «Напис в книзі віршів.»
Ліричними
роздумами про призначення
поезії, важливості місії поета в
суспільстві позначений твір, який є прологом до збірки «Земля і залізо»,
—«Напис на книзі віршів...».
Прочитання поезії
Словникова робота
Морок—відсутність світла; темрява.
Morituri—вмерти.
Розкриття ідейно-художнього змісту . Поміркуйте над
запитаннями
▼ На вашу думку,
образ ліричного
героя і позиція автора суголосі (однозначні)?
▼ Яким постає образ ліричного героя (поета)? У чому призначення поета і поезії? (Поет утверджує в образі ліричного героя монолітну єдність гострого розуму й залізної
волі, високої гідності
й вояцького азарту.
Адже імперативний характер епохи
вимагав такого ж категоричного звучання
від слова, що прокладало тривкі містки між героїчним минулим, напруженою
сучасністю та бажаним прийдешнім: «Позаду
збурений Батурин / В
похмурих загравах облуд, —/ Вони ж металом —morituri —/ Сурмлять майбутньому
салют»)
▼ Які завдання стоять перед ліричним героєм (поетом)? (Співець модерної доби
мусить тонко
відчувати пульс
часу, бачити
перспективу, щоб переконливо й упевнено
вести за собою інших / «Ось
—блиском —булаву гранчасту / Скеровую лише вперед: / Це ще не лет, але
вже наступ, / Та він завісу роздере»)
▼ Якою ідеєю перейнятий
вірш? (Ідеєю
віри в те, що його
поезія(«імперія
поетових витворів»)відкрита
для нащадків, як і та
висока мета, якій
Є. Маланюк віддав
свій хист. Повтором дієслова
доконаного виду «збагнеш»
автор підтверджує свій оптимізм
щодо сприйняття його
ідей співвітчизниками. Про невіддільність поета від суспільства, історії народу,
його сьогодення і
майбутнього свідчить
переплетення(«співіснування»)слів-понять,
які вказують на історичне
минуле(«імператор»,
«Батурин»), та
літературознавчих
термінів(«строфи», «стопи», «ямб», «дифірамб»)
▼ Як ліричний
герой трактує світогляд
поета в останній строфі? (Ліричний
герой вкотре звертається
до нащадків(«збагнеш»), аби дати зрозуміти, що мистецтво слова —це не
розвага, а виснажлива й відповідальна справа. Майбутні покоління
мають зрозуміти, «...чим
серце билось», чому меч воїна за Державність України поет змінив на перо
і навпаки —мирний стилос
у його руках
став стилетом.(«Стилет —це символ боротьби, символ дії. Стилос —світ
мистецтва і краси...» Є. Маланюк))
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати ланий матеріал, прочитати матеріал підручника.
Скласти літературний паспорт творів
Немає коментарів:
Дописати коментар