середа, 5 квітня 2023 р.

11 клас українська література 06.04.2023

 Тема уроку: Ліна Костенко.«Страшні слова, коли вони мовчать», «Хай буде легко. Дотиком пера…» – ліричні роздуми про значення слова в житті людини, суть мистецтва, його роль у суспільстві.«Недумано, негадано…» – інтимна лірика як спонука до роздумів про суть кохання. «По сей день Посейдон посідає свій трон…»: мотив єднання людини зі світом рукотворної краси (мистецтво) і природою.

Матеріал до уроку

Ви з’ясували, в чому принадність вашого власного життя, пригадали найяскравіші моменти життя письменниці, перед кожним із вас вона постала різною і це не дивно, адже кожна подія у житті поетеси слугувала спонукаючим фактором до творчості, залишаючи свій слід  у поезії, у кожній з яких ми можемо бачити різну Ліну Костенко.

Сьогодні ми з вами продовжуємо наше знайомство із талановитою і мужньою жінкою, поетесою і спробуємо побачити в її творах різні грані її особистості.

Зараз я вам пропоную прослухати читання  вірша «Страшні слова, коли вони мовчать" за покликанням: https://www.youtube.com/watch 

Аналіз вірша Ліни Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»

Історія написання: філософські питання про сутність поезії, про місію митця для Ліни Костенко (особливо для неї, яка пішла у «внутрішню еміграцію» на знак протесту проти відновлення тоталітаризму в СРСР і понад 16 років змушена була писати «в шухляду»), як і для всіх «шістдесятників», були особливо актуальними, що вилилося в низку творів, де ця проблематика стає осердям уваги.

Рік написання: 1977.

Збірка: «Над берегами вічної ріки».

Літературний рід: філософська лірика.

Жанр: ліричний вірш (роздум, медитація).

Напрям: модернізм.

Течія: неоромантизм.

Тематичний різновид: філософська лірика.

Провідний мотив, мотиви: ліричного роздуму про суть мистецтва, роль слова в житті людини.

Тема: слово в житті людини, сутність поезії.

Ідея: утвердження думки, що "поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі", що "страшні слова, коли вони мовчать" у той момент, коли вони повинні бути сказані поетом як особистістю й громадянином.

Композиція твору. Невеликий за розміром у три строфи вірш наповнений почуттями й експресією. Перша строфа твору — це одне складнопідрядне речення, у якому кожне підрядне речення посилює звучання головного.


Образи твору. Ліричний герой — це людина, що знає силу слова й відчуває відповідальність за їх використання: «Хтось ними мучився, болів…» Філософські роздуми поетеси над словом і творчістю породжують в уяві читача образ ліричного героя, який висловлює свої думки щодо проблеми добору слів, завдань мистецтва у суспільстві.

Художні засоби:

епітети: «страшні слова», «безсмертний дотик», “чорні дні” ;

метафори «слова мовчать, причаїлись», «хтось ними (словами) плакав, мутився, болів» оживлюють, олюднюють слова;

анафора: у першій строфі другий і третій рядки починаються словом «коли*, яке підкреслює і пояснює оксиморон «слова мовчать»;

антитези: «краса й потворність», «асфальти й спориші» змальовують і різноманітність світу, і його повторюваність, узагальнюючи словами «Усе було», і підводять до висновку: «Поезія — це завжди неповторність».

оксиморон – “слова мовчать”

У поезії  протиставляються асфальти й спориші (це контекстуальні антоніми). Таким чином письменниця порівнює особливості життя міського і сільського, міські асфальтові та сільські грунтові дороги.


"Хай буде легко.Дотиком пера"

Прослухайте вірш за покликанням :https://www.youtube.com/watch

                                                          Паспорт твору
Рік написання – 1980 (рік видання)
Збірка – «Неповторність».
Літературний рід: лірика
Жанр: етюд
Вид лірики: інтимна, пейзажна
Літературна напрям, течія: модернізм, неоромантизм
Тема: розповідь  про прелюдію кохання, момент закоханості, народження почуттів, у які ще не зовсім віриться.
Ідея: дати відчути людині,що їй потрібне інколи не лише солодке, а й гірке, не лише світле, а й темне, щоб більше поцінувати те добре, світле, що є.
Провідний мотив – спогад про колишнє кохання.
Художні засоби
Епітети: спомин пресвітлий; білий світ, березова кора побілена; чорні дні; спогад предивний, пресвітлий;
Метафори: осінь похлинулась димом; хай не розбудить смутку телефон; печаль не зрушиться листами; сон торкнувся пам’яті вустами; сніг іти поривався;
Інверсія: спогадом предивним; не розбудить смутку телефон.
Анафора – Хай буде, Сьогодні, Хай
 
"Недумано, негадано..."
Прослухайте вірш за покликанням:https://www.youtube.com/watch

                                                 Аналіз твору
Рік написання – 1977
Літературний рід: лірика
Жанр: ліричний вірш
Вид лірики: інтимна
Літературна напрям, течія – модернізм, неоромантизм
Тема: зображення ліричної героїні в кульмінаційний момент любові, коли вона, сп’яніла від щастя, шукає прихистку у вечоровому лісі і дає вихід емоціям.
Ідея: оспівування всепоглинаючого, всеохоплюючого почуття кохання; утвердження думки про те, що світ прекрасний, якщо в ньому панує любов.
Провідний мотив – освідчення ліричної героїні в коханні
Художні засоби
Метафори: кадильниці світань; музика беріз; вечір пахне м’ятою;
Риторичні оклики: Я п’яна, п’яна, п’яна на все своє життя! Кохання — всепоглинаюче, всеохоплююче почуття.
Рефрен – “а я тебе”

                  «По сей день Посейдон посідає свій трон…»
Прочитайте вірш 
                                                Паспорт твору
Збірка: «Річка Геракліта» (2011).
Жанр: філософська лірика.
Напрям – модернізм
Тема твору: зіткнення світу вічного й духовного та світу тимчасового й буденного.
Ідея: зберегти красу й незайманість природи, щоб зберегти красу людської душі.
Основна думка: Просто хочеться моря, І богиню із піни, невзуту.
Провідний мотив – єднання людини зі світом рукотворної краси та природою.
Художні засоби:
Епітети: В голубій одіссеї, реліктових крон, мужчини високі і мужні, антична ґламур, величавий Парнас, танкер якийсь.
Метафори: Поки танкер якийсь не наскочить на риф / й не розіллє муари мазуту.
Персоніфікація: причаїлась і зваба, і згуба.
Метонімія: виходить із піни антична ґламур.
Літота: виливаючи море із мушлі.
Порівняння: Пегас, як фугас.
Алітерація: [п], [с].
Парцеляція: Просто хочеться моря. Ні Скілл, ні Харибд. / І богиню із піни, невзуту.
Художні образи: Посейдон, Фавн, Амур, Юнона, Пегас, Афродітп, Парнас, Олімп, Скілла, Харибда.

Домашнє завдання. Запишіть паспорт твору у зошит

Немає коментарів:

Дописати коментар