17 лютого
Тема уроку: Вічний тип шукача правди. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.
Увійдіть за покликанням:https://meet.google.com/wmh-wmrj-tqd
Матеріал до уроку
Сьогодні
на уроці ми продовжимо вивчати твір М. Коцюбинського «Дорогою ціною» .Проведемо спостереження над текстом
повісті, розкриємо питання: проблема волі людини та можливість її здобуття, прослідкуємо, як випробовування
загартовують характер героїв.
1.
Сприйняття навчального матеріалу
«Життя не має ціни, а воля дорожча за життя». Ці слова — не просто відображення
народної мудрості, а істина, вистраждана десятками поколінь.
Сучасні люди іноді не можуть зрозуміти до кінця значення таких простих речей, як
воля, право самостійно приймати рішення. Маючи здоровий глузд, не можна
зрозуміти, як одна людина може продати іншу, заборонити одружуватися чи, навпаки, силоміць
одружити, позбавити життя. І все це абсолютно безкарно. Більше того — це
законно. І страшно навіть подумати, що люди так жили протягом кількох століть.
Більшість із них примирилися зі своїм ганебним становищем, але були й такі, які вище за все цінували людську гідність. А чи можна було зберегти її, якщо не маєш волі?
Однозначну відповідь на це запитання дали герої твору Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Остап і Соломія є уособленням образу непримиренного борця за волю, який заради досягнення мети готовий заплатити найвищу ціну — життя
Опрацювання
проблеми волі людини та можливостей її здобуття
Найбільша цінність кожної людини –
життя.
·
Які асоціації, пов’язані з цим словом, у вас
виникають?
(Продовжіть складання асоціативного куща до слова життя, запишіть у зошит)
Життя - цінність, щастя, ...
Поміркуйте над запитаннями
- · Що ви розумієте під словом „воля‟?
- · За яких умов сучасні люди можуть бути позбавлені волі?
- · Поясніть, чому автор починає твір з прологу?
- · У пролозі автор використав прийом антитези для змалювання двох ворожих станів – панського й селянського. На чому автор зосереджує увагу, розповідаючи про селян? Підготуйте цитати (запишіть у зошит цитати)
- · Узагальніть, які настрої були серед українського селянства.
- · З якою метою автор включив спогади Остапового діда про минуле?
- · Прочитайте епізод у якому описано мрії Остапа про майбутнє. Яка його роль у творі?
- · Як Остап і Соломія намагаються її здобути? Яких страждань, поневірянь вони з цього приводу зазнали?
- · Коли втікачі переправились через Дунай, замість радості Остапа охопило почуття обурення. Чи логічним було таке почуття? Чим воно викликане? Свою відповідь обґрунтуйте
- Через що воля для героїв повісті має дорогу ціну?
· Як Остап і Соломія намагаються її здобути? Яких страждань, поневірянь вони з цього приводу зазнали?
· За допомогою яких рис свого характеру Остап і Соломія долають труднощі, тяжкі випробовування, що дала їм доля?
Запишіть у зошит перешкоди на шляху до волі- Прикордонна охорона – поранення Остапа - ....
Підсумок уроку
Незважаючи на труднощі і поневіряння Остап зберіг любов до волі. Щоб це підкреслити, Коцюбинський в епілозі змальовує вітер, наділяючи його рисами живої істоти.
Прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага ― найголовніші риси героїв твору. У цих образах втілено волелюбність українського народу. Який ніколи не міг змиритися ні з пануванням іноземних загарбників, ні з пануванням „своїх‟ поміщиків.
Чарівним називає письменник слово „воля‟. Це слово, що передавало найкращу мрію народу, розпалювало кров і в Остапа. Він бунтував, нагадував й іншим кріпакам, що „пора вже висунути шию з панського ярма‟. Герой утікає на вільні землі.
Немає коментарів:
Дописати коментар