19 квітня 2021 року
6 клас
українська література
Добрий
день!
Тема уроку: Гумористичне і сатиричне
зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки,
гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців.
Мета: домогтися розуміння учнями ролі гумору в
житті українців; виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів.
Хід
уроку
І. Актуалізація опорних знань
Подумайте над питаннями:
• Чому і над чим сміється людина?
• Який буває сміх?
• Що вам відомо про такий вид літературного жанру, як акровірш?
Прочитайте акровірш
Ніжна, мила і грайлива,
А, бува, що і лінива.
Танцювати вона любить,
Асю кішку приголубить.
Любить віршики складати
Ох, і гарна, що й казати!
Черевички модні має,
Казки братику читає…
А скажіть, хто її знає?
• Які байкарі світової літератури вам відомі?
IІ. Основний зміст уроку
Повідомлення
вчителя
1. Роль
гумору в житті українців.
«Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки
тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із
себе, із своїх якихось хиб, недоліків», — так зазначав у своєму щоденнику
Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити
людську душу, навіть говорячи про найнепривабливіші речі. Творча натура будь-якого
гумориста: пильно підмічати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх
крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти
чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити
людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров’я!
Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і
менталітет українця, його негативні національні риси.
Але творче кредо письменника-гумориста — писати щось
веселе; тому найвищий гонорар для гумориста — веселий блиск в очах народу.
2.
Жанрова різноманітність гумористичних творів.
Як я
уже згадувала, серед комічного можна виокремити такі два основні жанрові
різновиди – гумор (анекдот, усмішка,
гумореска, співомовка) та сатиру
(байка).
Гумор – доброзичливий,
жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру,
недоліків поведінки тощо.
Сатира – гостре
висміювання, критика чогось або когось, його поведінки.
Серед гумористичних
творів широкою популярністю в українського народу користуються такі:
• Анекдот (від гр. aneсdotos —
неопублікований) — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь
цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Н-д: Пряма мова
— Що таке пряма мова? — запитує вчителька Василька.
— Ну, це коли людина про щось говорить відверто!
— Наприклад?
— Я не вивчив уроку.
• Байка — невеликий, здебільшого
віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в
якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене
до простих і умовних стосунків.
Приклад байки
КУРКА ТА ЛИСИЦЯ
Якось
зранку в поле вийшла
Курка
погуляти –
На
сонечко подивитись,
Їжі
пошукати.
Тільки
щось знайшла в травиці,
Дзьобик
свій відкрила,
Як
з’явилася лисиця,
За
горло вхопила.
-
То вже кінець мені буде?!
–
Курка загорлала.
- Я ж іще, лисичко люба,
Та
і не снідала.
Вдома
ждуть мене курчата
–
Пухкенькі клубочки.
Я
їм і за маму, й тата
–
І синам, і дочкам.
Випустила курку лиска:
-
Кажеш, маєш діти?
Маю
й я, то може будем
Сім’ями
дружити?
-
Буду тільки рада тому
– Дружбою твоєю.
-
То веди мене додому,
Познайом
з сім’єю.
Сполошилась
курка сіра:
-
Що воно робити?
Як
приведу в хату звіра,
Згину
я і діти.
Та
й згадала, що капкан є
В
саду, біля хати.
Ставив ще торік господар,
Щоб
тхора злапати.
-
Поведу я рудохвосту
Городом
до саду.
Попаде
лисиця просто
В
тхорячу засаду.
Вголос
мовила:
- Ходімо, дорога лисице,
Є
гостинці в мене в сховку,
Прийму,
як годиться.
От
пішли вони городцем
Та
до зелен-саду.
Курка
піднялась, лисиця
Попала
в засаду.
- Ой-ой! Згинути я можу!
Ой! Рятуй, благаю!
-
Чим же я тобі поможу?
Сил таких не маю.
Зате
встигла зрозуміти,
Не
скінчивши й школи:
Лиси
із курми дружити
Не
будуть ніколи!
• Усмішка — різновид фейлетону та
гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
• Гумореска — невеликий віршований,
прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного
твору легкою, жартівливою тональністю.
Приклад
гуморески Аркадія Музичука "Два Миколи" |
На уроці два Миколи
Про майбутнє мріють:
— Я відразу після школи
В фермери повіюсь.
Цього я давно чекаю,
Хочу жить в достатку.
Продам м’ясо —
і придбаю
Тракторця спочатку.
Через рік на «мерседеса»
Зароблю спокійно.
Бо для фермера колеса —
Це завжди надійно.
Оженюся на Марічці,
Будинок збудую...
— Ну, тоді я стану слідчим
І все... конфіскую.
• Співомовка — короткий віршований
ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному анекдоті, приказці
або казковому мотиві.
Приклад
співомовки «Свиня свинею»
Степана
Руданського
Несе мужик у ночовках
Додому свячене:
Яйця, паску, і ковбаси,
Й порося печене.
І порося, як підсвинок,
Та ще й з хроном в роті.
Несе, бідний, та й спіткнувся
У самім болоті.
І схибнулись нові ночви,
Затряслось свячене,
І в болото покотилось
Порося печене.
Глянув мужик на болото,
Посвистав до лиха,
Одвернувся, набік плюнув
Та й промовив стиха:
«Та свиня таки свинею!
Правду кажуть люди:
Святи її, хрести її —
Все свинею буде!»
• Фейлетон — художньо-публіцистичний
жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, зображені в сатиричному
або гумористичному плані.
3.
Теорія літератури
Визначення понять «алегорія», «мораль»; особливості байки
як літературного жанру.
Алегорія (гр. allegoria — іномовлення) — вид метафори: іномовне
зображення предмета чи явищ через інші, подібні до них, з метою наочно
показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і
відзначається загально впізнавальним характером. Наприклад, у байках через характери дійових осіб —
тварин і звірів — зображено риси людей, їх вдача; назви дійових осіб у таких
випадках пишуться з великої літери: Вовк і Ягня, Лисичка й Журавель.
Мораль — повчальна частина байки.
Особливості байки:
а) розповідь про подію;
б) невелика кількість дійових осіб;
в) алегорична спрямованість;
г) повчальна значимість (мораль);
д) складається з двох частин: розповідної та
повчальної.
Визначення понять,які виділені фіолетовим
кольором, запишіть у зошит і
запам’ятайте.(Відправляти не потрібно!!!)
ІІІ. Підсумок уроку. Слово вчителя
Дійсно, гумор і сатира потрібні
для того, щоб вилікуватися від усього хибного, поганого, некрасивого. Сміх
потрібний, щоб
ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили.
Думаю, що сьогоднішній урок викликав у вас щиру посмішку, зацікавлення до
гумористичних творів.
А коли у висміяних персонажах побачите нібито себе, свою поведінку, то смійтесь
разом з друзями і лікуйтеся від недоліків.
Подумайте над
питанням і зробіть для себе висновок.
— Яка ж роль, на вашу думку, гумору
і сатири в житті людей?
ІV. Домашнє завдання. (відправити на пошту)
За вибором учнів.
1)Скласти акровірш про власне ім’я.
Або
2) Самостійно скласти гумористичний твір чи записати курйозний випадок,
який трапився з вами в школі, вдома.
Життя іноді може бути веселим, одна хвилина прекрасна, а наступна - зовсім інша. Ми з чоловіком прожили дуже красиве життя до несподіваного хаосу, життя без вад і недовіри, поки у нас не було проблем з підтримкою наших дітей, він перестав платити і знайшов пригоду за межами флірту зі своїм заповітним подружжям. все, що я страждав. і для того, над чим я працював над непотрібним задоволенням, я відчував у собі цю порожнечу, я не мав уявлення, як допомогти мені з’єднатися з ним, тому що він не повернувся додому, пізно просидів, пив, курив, займався різними речами, які він ніколи не робив зробив. Але завдяки людині, яка принесла радість і стабільність у мій дім, доктор Егвалі, людина добрих справ, настільки справжній і поступливий, бо я намагався і мав довіру. Поговоріть з ним про те, що вас турбує, і ви будете раді, що це зробили. WhatsApp або Viber +2348122948392 або електронною поштою dregwalispellbinder@gmail.com
ВідповістиВидалити