15 жовтня Українська література 7 клас
Вітаю семикласників.
Тема: І.Франко «Захар Беркут». Художні засоби, особливості мови, роль діалектизмів у творі. Значення повісті.
Майстерність І.Франка проявлялась у всьому під час написання повісті. Особисто мене вразив опис селища: "При входi до кожного дворища стояли двi липи, мiж якими прив'язанi були гарно плетенi в усякi узори ворота. Майже над кожними воротами на жердцi висiла прибита якась хижа птиця: то сова, то сорока, то яструб, то орел, з широко розпростертими крилами i звислою додолу головою; се були знаки духiв - опiкунiв дому". Пiд час читання чiтко уявляєш собi паркан, ворота i вгорi голови птахiв, тотеми кожноï родини. За допомогою таких описiв письменник створює свою реальнiсть, i ми, читачi, також потрапляємо до неï, наче дiйсно блукаємо серед тухольськоï долини, а потiм заходимо до самого селища.
Художня майстернiсть
автора залежить вiд його вмiння використовувати у своєму творi художнi засоби. За
допомогою них автор творить новий свiт, художню реальнiсть, де
намагається сформувати своï естетичнi принципи таким чином вселяючи у твiр певнi
духовнi цiнностi. До художнiх засобiв належать: тропи (епiтети, порiвняння,
метафори, гiперболи), стилiстичнi фiгури (повтори), формотворнi засоби
(сюжет, композицiя, портрет, пейзаж, монолог, дiалог).
Завдання: знайдіть художні засоби, які використовує І.Франко
Автор зображує Україну часів Київської Русі, використовуючи безліч слів,
які не лише відтворюють тогочасні реалії, а дають можливість навіть за допомогою
слів стати на мить хоробрим жителем села Тухля, яке знаходиться у Закарпатті.
Що ж це за слова?
Архаїзми (від гр. archaios — стародавній) — слова, що вийшли з ужитку. У художніх
творах вони допомагають точні ше, виразніше зобразити життя минулих епох. У
повісті «Захар Беркут», в якій зображуються події XIII ст., є слова, що
означали різні предмети тогочасного військового побуту: пищаль, сагайдак,
метавка.
Діалектизми (гр. diaiektos — розмова, говір, наріччя) — слова та вислови, які зустрічаються тільки у мові населення певної місцевості. У творі є безліч слів, які характерні для Закарпаття. Проте їх велика кількість не лише не засмічує твір, а робить його більш природним, наближеним до реальності. (Визначення запишіть у зошит)
Уживання застарілих слів (архаїзмів) у художньому творі дає можливість точніше і правдивіше зобразити життя народу в минулу епоху, підкреслити особливість мови персонажів минувшини; історизми надають текстові урочистості, піднесеності при зображені величних і важливих подій – захист рідної землі від монгольських завойовників.
Домашнє завдання
Виконайте тестові завдання за твором І. Франка “Захар Беркут”
Кожна
відповідь оцінюється в 0,5 балів.
1. Село
Тухля, про яке говориться в повісті Івана Франка “Захар Беркут”, знаходилося:
А) у Карпатах; Б) на Поліссі; В) на березі Дніпра; Г) на Слобожанщині.
2. На тухольців напали:
А) татари; Б) турки; В) монголи; Г) ляхи.
3. Визначте тему повісті Івана Франка “Захар Беркут”:
А) боротьба русичів із половцями та захист рідної землі;
Б) боротьба русичів із монголо-татарами та захист рідної землі;
В) боротьба русичів із печенігами та захист рідної землі;
Г) народні заворушення проти поневолювачів.
4. Укажіть, яке
було основне життєве покликання Захара Беркута з однойменної повісті Івана
Франка “Захар Беркут”:
А) безнастанна праця на благо народу; Б) захист природи;
В) виховання дітей; Г) плекання лісу.
5. Укажіть, як Мирослава втратила батька (І. Франко “Захар Беркут”):
А) передчасно помер; Б) загинув від повені; В) перейшов на службу до монголів-завойовників;
6. З’ясуйте, хто з персонажів твору І. Франка “Захар Беркут” розповів легенду про священний камінь Сторож:
А) Максим; Б) Пета В) Захар Беркут; Г) Тугар Вовк.
7.Селом Тухля, де відбувається дія повісті Івана Франка “Захар Беркут”, керували:
А) бояри князя Галицького; Б) старійшини, обрані громадою;
В) царські управителі; Г) пересічні селяни.
8. Захарові Беркуту наснився сон, що:
А) монголи обходять їхнє село стороною; Б) на річці трапляється велика повінь;
В) великий камінь, що при вході в село, падає; Г) в горах стався землетрус.
9. Визначте головну ідею повісті Івана Франка “Захар Беркут”:
А) громада – велика сила, нею можна здолати ворога; Б) любов усе переможе;
В) хитрість і кмітливість можуть здолати будь-якого ворога;
Г) Руська земля – непереможна.
10. Прочитайте рядки із повісті І. Франка “Захар Беркут”: Хороше, сонцем опалене і здоровим рум’янцем осяяне, одверте, щире лице. Укажіть, кому належить ця портретна характеристика:
А) Захарові Беркуту; Б) Максимові; В) Тугару Вовку; Г) Мирославі.
11. Історична
повість – це твір, у якому розповідається про:
А) захоплюючі пригоди героїв; Б) історичну подію або події;
В) життя самого автора; Г) подвиги українського козацтва.
12. В якому році відбуваються події у творі І. Франка “Захар Беркут”:
А) 1567 року; Б) 1829 року; В) 1333 року; Г) 1241 року.
13.В основі повісті І. Франка “Захар Беркут” лежать:
А) вигадані події; Б) твори усної народної творчості;
В) історичні події; Г) розповіді діда.
14. Мирослава принесла Захарові Беркуту звістку про те, що:
А) його син у неволі; Б) його син загинув; В) монголи йдуть у наступ;
Г) до них іде допомога із загірних сіл.
15. Укажіть, із яких джерел запозичено історичну основу повісті І. Франка “Захар Беркут”:
А) літописів; Б) народних переказів і легенд; В) праць українських істориків;
Г) праць польських істориків.
16. З’ясуйте, хто сподівався виміняти Максима на дозвіл випустити монголів із пастки (І. Франко “Захар Беркут”):
А) Тугар Вовк; Б) Мирослава; В) Захар Беркут; Г) Бурунда.
17. Про кого сказано: “… мужчина як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських медведів, яких їхав воювати”:
А) Захара Беркута; Б) князя Данила; В) Тугара Вовка; Г) Максима Беркута.
18. За що тухольська громада гнівається на боярина?
А) за те, що він полює
на ведмедів у тухольських лісах;
Б) за те, що він збирає
з тухольців величезну данину;
В) за те, що той
присвоює собі громадський ліс і полонину, не спитавши навіть громади;
Г) за те, що він
забирає тухольських дівчат собі у прислугу.
19. Укажіть
пригодницькі епізоди у повісті І. Франка “Захар Беркут” (правильних відповідей
– чотири):
А) зустріч Мирослави з ведмедицею під час полювання;
Б) захоплення ордою села; В) перехід боярської дочки на бік тухольців;
Г) заклик Бурунди до нового нападу; Ґ) потоплення монголів;
Д) чарівне врятування Максима.
20. Прочитайте уривок із повісті І. Франка “Захар Беркут”: Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Укажіть, кому належать ці слова:
А) Тугару Вовку; Б) Мирославі; В) Максимові; Г) Захарові Беркуту.
21. Прочитайте уривок із повісті І. Франка “Захар Беркут”: Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого, ніж смерть. Укажіть, кому належать ці слова:
А) Тугару Вовку; Б) Мирославі; В) Максимові; Г) Захарові Беркуту.
22. Прочитайте рядки з повісті І. Франка “Захар Беркут”: Густі сумороки, що хмарою лежали на горах і величезними клубами котилися з ярів і дебрів… не могли на його лиці закрити виразу глибокого невдоволення, гніву і якоїсь сліпої завзятості, що щохвилі розливався по ньому то їдким прикрим сміхом, то понурою хмарою. Укажіть, чия це портретна характеристика:
А) Захара Беркута; Б) Максима; В) Тугара Вовка; Г) Бурунди.
23. Який знак подавали тухольці перед початком ради?
А)
Тричі обходили тотем, при цьому піднявши вгору копне знамено;
Б)
закидали копне знамено у спеціально вириту яму;
В)
підкидали шапки високо вгору;
Г) піднімали копне знамено вгору і встромляли в дірку, продовбану в камені.
24. Що являло собою знамено тухольців?
А) Намисто; Б) палиця; В) статуя; Г) ланцюг.
Немає коментарів:
Дописати коментар